1 Şubat 2007

WOMM (AAP)

Bu seferde Zeynep Hanim tarafindan WOMM uzerine ebelenmisim (kimisi "mimlenmek" diyor ben eski usulu tercih ediyorum, blogger jargonuyla hic bilgisi olmayan okuyucularin bile bir benzerlik kurup anlamasini kolaylastirdigi icin) Hemen basliyorum;

1. WOMM sizce ne demek?

Sanirim ingilizce Word of Mouth Marketing'in kisaltmasi, agizdan agiza bir arkadasinizin veya tanidiginiz birinin size bir urunu ovmesi veya sadece bahsetmesi bile olabilir. AAP (agizdan agiza pazarlama) olarak kisalticam bundan sonra bahsederken. Bence AAP insanlik tarihinin ilk ve en etkili pazarlama aracidir ve hicbir modern pazarlama araci/metodu bunu degistirmeyi basaramamistir ve bu sebeple yukselen bir egimle agizdan agiza pazarlamayi profesyonellestirme egilimleri baslamistir gunumuz pazarlama sektorunde.

2. Bildiğiniz başarılı AAP örneklerini bize yazar mısınız?

Hizmet sektorundeki her tavsiye... Doktor tavsiyeleri mesela en basitinden, "bak ben su doktora gidiyorum sen de bir gorun" dedi mi size bir yakininiz tamam... Buyuk bir ihtimalle o doktor sizden para kazanicaktir artik. AAP ozellikle guven gerektiren hizmet sektorunde cok buyuk bir aractir. Profesyonel bir calisma olarak Myspace ve turevi arkadas siteleri, hic myspace reklami gordunuz mu TV'de veya gazetelerde?

3. Türkiye’den efsane haline gelmiş bir viral örnek gösterir misiniz?

Turkiye'yi uzun zamandir takip edemiyorumm ama bence Turkiye'de agizdan agiza pazarlama garip bir sekilde "ozgun" reklamlar sayesinde oluyor... Ilginc bir reklam gordugumuzde bunu hemen yakinlarimiza su reklami izledin mi seklinde soruyoruz ya da daha etkilisi o reklamda gecen bir repligi ya da sarkiyi gunluk yasantimizda diyaloglarimizda kullanmaya basliyoruz (ornek: reklam kokan hareketler bunlar / Opet reklami)

Sorular bu kadar ama ben yaptigim bir gozlemi daha eklemek istiyorum, agizdan agiza pazarlamanin bana gore en onemli yani kisisel ve guvenli olmasi. Neden kisisel cunku tanidigimiz biri, bizi taniyan biri bize oneriyor. Neden guvenli? Cunku bizden once baska biri denemis, paramizin bosa gitmesi daha dusuk bir ihtimal. Peki bu guveni neden sirketler/markalar veremiyor? Cunku onlar insan degil... Bu kadar basit, cunku onlarin onemsedigi karlari ben degilim, onlarin onemsedigi benim isimi gormem degil, onlarin para kazanmasi. Peki sirketler o zaman bu agizdan agiza pazarlamayi nasil kullanbilirler? Mantaliteyi degistirmeleri lazim, oncelikle markalastirma bir kisilik katmak acisindan cok onemli, daha sonra kendilerini bir arac olarak sunmalilar bir amactan ote. Mesela bir araba satiyorsaniz surus zevki uzerine yogunlasmali hem uretici hem de pazarlamaci, arabayi bir elmas gibi gosterip onu bir statu sembolu haline sokmak ise pazarin sadece kucuk bir bolumunu etkileyecektir. Son olarak markalastirmanin otesinde ne olabilir? Kisisel marka haline getirmek. Insanlar sirketinizin basindaki kisiyi tanidiklari zaman agizdan agiza pazarlama daha hizli gelisecektir. Apple sirketini dusunun, Steve Jobs ve Steve Jobs'un markasi Apple. Iste sirketler boyle vizyonu olan birini markalarinin lideri haline getirdiklerinde zaten o vizyonu benimseyen insanlar sirket hic bir sey yapmasa bile agizdan agiza pazarlamalarini yapacaklardir urunun.

3 yorum:

  1. WOMM kesinlikle en etkili pazarlama yöntemi bana göre de.

    Olaya bir işletmeci gözü ile bakarsak şu şekilde bir zincirleme reaksiyonun ortaya çıktığını görmemiz mümkün:

    Temelde, işletmelerin kuruluş amaçları kar elde etmektir. Bir işletmenin kar elde edebilmesinin, dolayısı ile de varlığını sürdürebilmesinin başlıca koşulu üreteceği-piyasaya sunacağı henüz tatmin edilmemiş ihtiyacı (ya da iyileştirilmiş olarak yeniden sunulacak olan) karşılayacak olan ürünü pazarlayacağı marketin varolmasıdır. Bu market pek tabii ki farklı tüketim alışkanlıklarına sahip olan biz insanlardan başkası değildir. Durum böyle olunca varolan marketin ihtiyaçlarını karşılayabilmek-isteklerine cevap verebilmek veya bir market yaratmak için müşteri memnuniyeti esastır.

    Şimdi, bu ilişki gözönünde bulundurularak bakıldığında WOM hem işletmeler için hem de tüketici için büyük bir önem taşır. Aslen bu ilişki sonucunda her iki tarafında belli ölçülerde kendisi için yarar sağladığı sonuçlar doğurmaktadır:

    Müşteri açısından baktığımızda WOM tüketici olarak müşteriyi ürüne diğer tüm reklam araçlarından çok daha büyük bir teşvikle çeker. Çünkü, Mert senin de bahsettiğin gibi, "yeni müşteri" ürünü daha önce denemiş olan "eski bir müşteri"den duymuş, ürün hakkında bilgilenmiştir (pek tabii ki burada bahsettiğimiz ürün hakkındaki olumlu görüş). Böylelikle müşteri ürüne eli gittiğinde onu denediği vakit ne ile karşılaşacağını az çok bilir anlatılana bakarak. Üründen memnun kaldığı vakit o ürünü tüketmeye devam eder ve başkalarına da bu ürünü daha önce "eski"müşteri"den duymuş olduğu şekilde, anlatmaya başlar ve WOM bu şekilde işlevini görmeye devam eder.
    İşletme açısından bakıldığında ise, WOMM ile öncelikle işletmenin ürettiği malın pazarlaması için kullanılacak harcamalar büyük ölçüde kısıtlanır ve şirket öncelikle buradan bir kar elde etmiş olur. Bu fon daha sonra, ürünün olgunluk döneminde kullanılırsa çok daha yararlı olabilir, mesela -ki, bu işletme için önemli bir kapitali kapsıyor kanımca. İkinci olarak, WOMM büyük ölçüde müşteri memnuniyetini arttırdığından ötürü "eski müşterilere" yenilerini eklemekte ve daha da önemlisi tüketiciyi ürünü yeniden satın almaya yönlendirebilmektedir. Böylelikle işletme iki yönden de kar sağlayabilmektedir.

    Yakın zamanda buna bir örnek vermek gerekirse Magnum'un piyasaya yeni sürdüğü "Infinity" adlı çikolataları. Ben bugüne kadar hiçbir yerde reklamlarını görmedim bu çikolataların fakat her yerde yok satıyor. Çikolataların şekli matematikte kullandığımız o "sonsuz işareti" gibi. :) Tamam, itiraf ediyorum; bu kadar "bıdı bıdı bilmişliğini" sırf o çikolatalardan size bahsetmek için yazdım. :) Bir de böyle kare olanları var ama onların ismi farklı. Üzerlerinde kocaman MAGNUM yazıyor. Markete gidip sorduğunuzda "bakkal amca":

    -Yavrum bu soğukta kimse dondurma yemediği için biz de satın almıyoruz.

    diyor size. :) O nedenle yeni ürünleri daha sık takip eden, ürün çeşitliliği fazla olan bakkalları ya da büyük marketleri seçerseniz alışveriş için mutlaka rastlarsınız zaten çikolatalara. Çok fena bir şey.... ayyyyyy :)))

    YanıtlaSil
  2. Doktor örneği çok yerinde olmuş. Kendime doktor ararken bütün arkadaşlarımla konuştum ve bir arkadaşımın önerdiği doktoru seçtim. Gerçekten de çok iyi biri çıktı. Bebek doğmadan onun için de doktor bulmam gerekiyor ve aynı şekilde anne babalarla konuşuyorum. Hatta başka türlü doktor nasıl bulunur hiç bir fikrim yok :)

    YanıtlaSil
  3. Steve Jobs deyince aklima ilk gelen G.Orwell´li "Macintosh" un 1984´deki tanitimi idi..
    Pazarlama icin mükemmel bir karisim ve zamanlama. Belki zaten biliyorsundur.

    Kitap olarak "1984"´ü okuduysan ne demek istedigim anlarsin. Ya da Macintosh un Jobs tanitim videosunu izle..

    YanıtlaSil