10 Mart 2007

Guzel seyler de oluyor

Her ne kadar cogumuzun Youtube olayinda ki sansur yuzunden keyfi kactiysa da ulkemizde sosyal internet anlayisi olarak guzel seyler de oluyor. Buna bir ornek;

Gecen gun e-postama baktigimda gelen iletilerden birine gozum takildi, ilk bakista yeni acilan bir internet sitesi tanitimi icin atilmis bir spam (istenmeyen reklam) iletisi sanmistim ama sonra baktim ki icinde "blogunuzu zevkle okuyoruz" yazan kisisel bir ileti. Iletide yeni kurduklari bir alisveris sitesini ve ozelliklerini tanitiyorlardi ama benden gidip bu siteye uye olmami istemiyorlar! Benden bu sitenin sundugu yenilikler hakkinda goruslerimi istiyorlardi...

Peki niye ben? Beni nasil bulmuslar? Sizce blog yazan insanlar internette ne kadar zaman geciriyor? Blog yazarken, blog okurken ve okuduklari diger bloglardaki baglantilari incelerken inanin internet basinda oldukca zaman harcayabiliyor biri. Peki internet uzerinden en cok kimler alisveris yapabilir? Internette en cok zaman harcayanlar olabilir mi? Iste demek ki artik bazi zihinlerde blog yazanlar icin, "iste 3-5 cocuk yaziyor oyle ne geregi varsa" mantigi yerine "aa bak bu cocuklardan belki yardim alabiliriz" gorusu yerlesmeye basliyor. Onlara goruslerimi bildirmeden once e-postaya cevap yazdim ve onlardan izin istedim siteniz hakkindaki goruslerimi gunlugumde yayinlayabilir miyim diye. Bunun nedeni ise tabii ki paylasim fikrine inandigim icin, eger bazi seyler hakkinda yaratici gorus bildirirsem bundan sadece o firmanin degil butun olarak her internet girisimcisinin yararlanmasini isterim ve eger bu rekabet doguracaksa ne guzel iste. Bu istegime de olumlu yanit verdikleri icin ve bana gore mantik olarak cok dogru bir yolda ilerledikleri icin elimden geldigince yaratici gorusler sunmaya calisacagim. Bu kadar on bilgi verdikten sonra baslayabiliriz ama bastan uyarayim oldukca uzun ve biraz teknik bir inceleme olacak bu sebeple internet girisimleriyle pek ilgisi olmayan okuyucular sikilabilir...

Oncelikle sistemin adi Kuerila ve buradan ulasabilirsiniz, ne var ki su anda sistem hizmete girme asamasindaymis ve bana soylediklerine gore 1 hafta icinde hizmete baslayamayi planliyorlarmis.


1) Fikir: Her saat basinda cok indirimli bir fiyattan 1 yeni urun satmak

Buna benzer bir fikir gormustum yabanci bir sitede ama orada her gun yeni bir urun satiyorlardi sanirim.
  • Zaman araligini dusurmus olmanin bana gore avantajlari: daha cok urun sunup satabilme imkani, daha fazla tiklanma orani (gunde sadece 1 kere ziyaret etmek yerine, her saat basi ziyaret edebilir kullanici)
  • Zaman araligini dusurmus olmanin bana gore dezavantaji: Internet ortaminda kulaktan kulaga iletisimin onemi buyuktur. Mesela su saatte bir urun satiyorsunuz, bunu cok begendim ve kendime aliyorum ama bunu alabilecek bir kac arkadasim daha var hemen onlara da haber veriyorum mail atarak. Peki arkadaslarim 1 saat icinde maillerini okuyabilecek mi? Bu dezavanataji ortadan kaldirmak icin neler yapilabilir? Eger kayitli bir kullanici o saatte gordugu urunu begenmis ise ona o urun icin sadece 2 gun gecerli olacak kalici bir baglanti verin, bir bakima rezervasyon hakki (bunu sadece kayitli kullanicilara verin). Bu sekilde begendigi urunu almak veya arkadaslarina haber verebilmek icin fazladan vakti olabilir. Bu sayede sitenize kullanicilar daha da sik girecektir cunku "ya su anda alamiycak olsam da bir bakayim ne var, en kotu 2 gunluk baglantisini alir sonra vaktim olunca satin alirim" derler.
2) Isim: Kuerila... Oncelikle uluslararasi bir sirket olmak istediginizi belirttiginiz icin epostanizda, bu isim mantikli geldi bana ama dikkat etmeniz gereken birsey var, bu isim herhangi bir dilde bir kelimeyi cagristiriyor mu? Bir "Citroen Saxo" skandali olmasini istemezsiniz ismin degil mi :) Eger bunu onceden arastirdiysaniz guzel. Isim biraz "gerilla" terimini andiriyor bana ama bunda sorun yok hatta daha iyi baska bir kelimeye benzemesi akilda kalmasi icin. Dikkatimi ceken birsey, isimde tekrar edilen harfler secilince bence daha akilda kalici oluyor, ornegin Google (2 g, 2 o) veya Yahoo (gene 2 o) veya Altavista (3 a, 2 t) ama dedigim gibi bu cok da onemli degil cunku eger tutulursa "Flickr"a bakarsaniz tekrar eden hicbir sey yok icinde ama unlu oldugu icin akilda kaliyor belli bir zaman sonra.

3) Site dizayni: Sistemde su anda sadece "Cok yakinda" sayfasi mevcut, benimle iletisime gecmeden once test hesaplarini kapatmislar bu sebeple su anda sadece bu sayfa ve logosu hakkinda yorum yapabiliyorum. Oncelikle renk guzel, kirmizi tuketimi cagristiran bir renk ama acikcasi bana biraz "Arcelik" havasi verdi. Bunda tabi ki kotu birsey yok ama eger daha farkli bir imaj yaratmak isterseniz bir iki farkli renk tonu daha ekleyebilirsiniz. Logoyu sevdim, yalin ve basit. Fare imleci ve fiyat etiketi internet uzerinden alisverisi cok iyi temsil etmis ama... sadece bir eksigi var logonun. Hiz... "Saatte 1 urun cok indirimli" demek bir bakima "batan geminin mallari" demek degil mi? Iste bu yuzden bu logoya mesela sadece etiketin yaninda 2-3 basit cizgi koyarak ya da arkasindan iz birakiyor (cok seffaf bir blur efekti ile) havasi verilerek hiz katilabilir.

Bunun disinda buyuk bir eksigi daha var bu tek sayfanin. "Bir sure daha bunlarla idare edeceksiniz" diyerek sisteminize duydugunuz guveni gostermissiniz ve kullaniciyi diger alisveris sitelerine yonlendirmissiniz, bu guzel, kullanici ben bosu bosuna mi actim bu sayfayi diye dusunmuyor ama iste kullaniciyi yonlendirmeniz gereken bir yer daha olmaliydi. Sirket blogunuz... Sirket bloglari sirketinizin insancil yanini ortaya koyar, sirket bloglari sayesinde kullanici "acaba simdi ne yapiyorlar bu adamlar" diye dusundugunde "bak biz bos durmuyoruz, sistemi yaptik, kurduk ve gelistirmek icin de surekli calismaya devam ediyoruz" mesajini verir, sirket bloglari size geri besleme alma firsati verir. Bence hemen bir sirket blogu acin ve bu blogu mumkunse sistemin yuklu oldugu sunucudan farkli bir sunucuda acin. Farkli sunucu dememin sebebi, eger mevcut sunucunuz olur ki bir gun cokerse hemen alan adinizi bu sirket blogunun bulundugu sunucuya yonlendirip kullanicilariniza blogunuzdan mevcut sorun hakkinda bilgi verebilir ve ne zaman sistemin normale donecegini bildirebilirsiniz. (Bu yaklasim inanin "sistemde bir hata olustu, sonra tekrar deneyin" sayfasindan cok daha iyidir) Bunun disinda bu bloga sadece sirket yoneticisi veya bir kisi yazmasin, sirket icindeki bir cok calisanin yazdigi bir takim blogu olsun ve sirket calisanlarini ozgur birakin, istediklerinde sirketi ve sistemi elestirme haklari olsun. (Ama bu musterilerin gozu onunde kucuk dusurmez mi sirketimizi? diye soracak olursaniz hayir bence dusurmez zaten bu blogu anasayfanizda yayinlamiyacaksiniz, asagida kucuk bir baglanti vereceksiniz sadece ve bu blogu okuyanlar sadece "merakli kullanicilar" olacak ve merakli kullanicilar da bence "aa bak ne kadar modern adamlar, elestiriyi serbest birakmislar sirket icinde ve bunu paylasmaktan bile cekinmiyorlar" diye dusunecektir ve belki eger internet isindeyse o merakli kullanici, ozgur ofis ortamindan etkilenip size is basvurusunda bile bulunabilir)

Evet sadece bir kuerila.com adresinden bu kadar analiz yapabiliyorsam demek ki dogru yoldayim :) Simdi sira geldi mailinizde belirttiginiz sistem ozelliklerine;
Şeffaf Müşteri Desteği : Yaptığımız araştırmalar sonucu internetten alışveriş yapanların en büyük sorununun sitelerin duyarsız müşteri temsilcilikleri olduğunu farkettik. Bu konunun üzerinde düşünerek Şeffaf Müşteri Desteği adını verdiğimiz, dünyada ilk olan ve patent alma çalışmalarını başlattığımız bir sistem geliştirdik. Bu sistemde üyelerin müşteri desteğiyle olan tüm yazışmaları (üyelerin kendi istekleriyle yayınlanmasını istemediği mesajlar haricinde) herkese açık. Bu nedenle üye, sitemizle herhangi bir problem yaşarsa (ki yaşayacağını sanmıyoruz) bizden kaliteli bir müşteri desteği hizmeti alacağına emin. Çünkü biliyoruz ki, bir üyemizin sorununu çözmezsek veya kaba davranırsak, tüm üyelerimiz de tüm bu süreci takip edebileceği için, hepsini kaybetme riskimiz olacak. Bu sistemle, üyelerimizin yararına olarak, kendi üzerimizde bir baskı oluşturuyoruz.
Cok guzel bir yaklasim, bir doktor sigarayi birakmak isteyenlere ne tavsiye eder biliyor musunuz? Sigarayi biraktiginizi tum cevrenize ve arkadaslariniza soyleyin der, cunku bu sayede ayni mantikla kisi tekrar sigaraya baslarsa arkadaslarinin onunla dalga gececegini bilir ve bu yeniden baslamamasi icin bir baski olusturur. Tamamiyle ayni mantik, tek eklemem bu yazismalari izleyin ve bunlar icinde sikca sorulan sorulari isaretleyin. Bu sayede eger bir kullanici size sik sorulan bir soru sordugunda kullanici temsilcisi hemen bu isaretlenmis mesaji cagirip ayni cevabi yapistirabilir tekrar yazmadan. Boylelikle kendi "sikca sorulan sorular" arsivinizi otomatikman olusturmus olursunuz, tekrarlardan kacinirsiniz :) (ama sakin bu sistemi otomatiklestirmeyin, mesela kullanici destek ekraninda teslimat yazdigi anda bunu algilayip otomatikman teslimat sartlarini yapistiran "guyaa akilli" otomatik bir sistem cok sinir bozup samimiyet faktorunuzu dusurebilir)
Açık Eksiltmeli Tedarik : Bu sistemde üyeler, siteye giriş yaptıktan sonra kontrol panellerinde sitemizde en çok görmeyi istedikleri ürünleri giriyorlar. Bu veriler toplanıyor ve bir plan oluşturuluyor. Bu plan dahilinde belirli bir saatte listelenecek ürün, öneceden güvenilirliklerini onaylayıp bir üye girişi verdiğimiz tedarikçiler için ayrılan sayfada açık eksiltmeye çıkarılıyor. Açık eksiltme sonucunda ürünü en uygun fiyata tedarik edebilecek olan tedarikçi belirleniyor, böylece biz de tüm ürünleri çok uygun fiyata satışa çıkarabiliyoruz.
Bu da cok mantikli bir uygulama, bu uygulama ile siz tedarikci pesinde kosmaktansa tedarikciler sizin icin en uygun fiyati onunuze sunuyor. Sistemin acik olmasindan faydalanarak da tedarikciler arasindaki rekabeti arttiriyorsunuz ve ileride sirketinizde olasi bir satin alma mudurunun belli bir tedarikciyle el altindan anlasip yolsuzluk yapmasini engellemis oluyorsunuz. Burada ekleyebilecegim iki sey var, birincisi tedarikcilerin sadece fiyat vermelerini saglamayin, fiyat ve teslimat zamani vermelerini isteyin cunku teslimat suresi bazen fiyattan daha onemli olabilir. Ikinci tavsiyem ise kullanici en cok gormek istedigi urunu girerken sadece spesifik bir urun yazabilmesinin disinda kategori de koyabilsin, mesela Playstation 3 isteyen kullanici bunu yazabilsin ama bunun disinda bir oyun konsolu almaya karar vermis ama hangisini alacagini secememis olan kullanici da sadece oyun konsolu yazabilsin. Bu sistemi yaratmak icin tagleme (etiketleme) ozelliginden faydalanabilirsiniz. Ornegin oyun konsolu etiketini yaratirsiniz, bu etiketin altinda alt etiketler olarak PS3, Wii, Xbox gibi etiketler yaratirsiniz, bu sayede sadece oyun konsolu yazan kullanici bu 3 etiketi de isaretlemis olur ayni anda (ve farkinda olmadan) Bir de etiketleri gosterin kullanicilara, kullanici sadece etikete tiklayarak (hic yazmadan) iletebilsin size istegini, bir baska faydasi da o anda ihtiyaci olan ama aklina gelmeyen bir seyi hazir varolan etiketlerden gorurse "aa evet bak bunu da istiyorum" diyebilir.
Bonus Kodu Sistemi: Yine Türkiye' de ilk olacak bir sistem. Siteyi başka kişilere tanıtmak; affiliate olmak için üyelerin bir web sitesi sahibi olması gerekmiyor. Her üyeye, üye olurken kendi belirledikleri bir bonus kodu veriliyor. Daha sonra bu bonus koduyla üye olan kişiler, bu bonus kodunun sahibinin hesabına ekleniyor. Böylece üye, her gönderdiği üyenin yaptığı alışverişten komisyon kazanabiliyor. Üstelik websitesine,linke,banner'a ihtiyaç duymadan, sadece kendi belirlediği bir bonus koduyla.
Guzel bir uygulama, linkler, bannerlar cok ugrastiriyordu gercekten. Bu sisteme ekleyebilecekleriniz; oncelikle bu bonus kodunu kimlere vericek bu kullanici? Arkadaslarina degil mi. Peki arkadaslariyla en cok nasil haberlesiyor turk kullanicilari? Eposta'mi? Hayir MSN Messenger. (Amerika icin bu AOL messenger mesela) Iste bu bonus kodu ekranindan MSN listesindeki arkadaslarini import edebilsin ve hepsine birden otomatik bir mesaj gonderebilsin (ya da sectiklerine). Bu otomatik mesaji kullanici kendi degistirebilecegi gibi hic bir sey yazmasina ihtiyac birakmayacak otomatik olarak bir mesaj metini de olsun. Bu metini cok iyi dusunmelisiniz, samimi ve icten olmali, reklam gibi gozukmemeli. Son olarak tek tusla bu mesaji hepsine gonderebilsin. Sonra akilli bir sistem insaa edin, cagirdigi kullanici bu verdigi kod ile uye olucak degil mi? Hemen bu kod ile uye olan kullaniciyi cagiran kisinin arkadaslarim kismina eklensin. (arkadaslarim kismi yoksa ekleyin) Insanlar arkadaslarinin hangi urunleri aldigini gorebilsin, bu sosyal alisveris kavramini guclendirecektir (tabi ayarlardan bunu engelleme ozelligi de koyun, bundan hoslanmayacak bir iki uyeniz olabilir). Son olarak Bonus kodu sayesinde komisyon alabiliyor demissiniz, bunlari bonus puan olarak dusunun, sakin para olarak vermeyin, indirim olarak sunun bunu kullaniciya boylelikle kullanici sizden bir urun daha alicaktir sirf bu komisyon indirimlerini kullanabilmek icin.
Canlı Yorum Alma İmkanı: Üyeler, o saatte satışta olan ürünle ilgili forumdaki yorumların yanında, chat özelliği sayesinde diğer üyelerden anında yorum alma imkanına da sahip. Böylece karar vermeleri hem daha kolay , hem de ürünle ilgili daha doğru bir değerlendirme yapma şansına sahip oluyorlar. ( Kullanıcılarımızın çoğu tarafından, bunun suistimal edilebileceği belirtildi. Bu nedenle bunu bir süre ertelemeyi düşünüyoruz)
Simdi ben dusunuyorum, bir urun almak istiyorum, bu konuda kimin yorumlarini onemserim? O anda urunu almak isteyen diger kullanicilarin mi yoksa bu urunu onceden alip kullanmis olan kullanicilarin mi? Bunun disinda farkettiniz mi forumlar artik internet ortaminda onemlerini yitirmeye basladi cunku dinamik degiller, kimse butun yazilari okumak icin zaman harcamiyor pek. Ne yapilabilir? Bu urunu diyelim ki siz onceden baska kullanicilara sattiniz aradan 1 hafta gecti tekrar ayni urunu satiyorsunuz cunku yogun istek var bu urune. Peki ya urunu sattiktan sonra deseydiniz ki bakin bu urun hakkindaki fikirlerini en gec 3 gun icerisinde bildiren uyelerimize su kadar bonus puan vericez bir sonraki alisverisleri icin. Peki nasil fikirlerini bildirecekler? Usengec turk kullanicisinin sadece "cok guzel urunmus" yazip bonus puan almasina izin vermeyeceksiniz elbette. Onlara bir puanlama sistemi sunacaksiniz, mesela diyeceksiniz ki bu urunun dizayni icin puan verin. Ve her kategorideki urun icin farkli o kategori urunlerine ozel puanlamalar sorun, son olarak da eklemek istedikleriniz kismina kullanicinin yazi yazmasina olanak saglayan bir bolum koyun. Iste tum bu bilgileri topladiktan sonra tekrar satisa sundugunuz urunun sayfasina tum bu puanlarin ortalamasini koyun ve altina da kullanicilarin yazdigi yorumlari (eklemek istedikleriniz kisminda yazilan yorumlari) koyun. Bu bir suru forum sayfasinda tekrarlanan gorusleri okumaktan kurtaricaktir insanlari. Bunun disinda canli chat olayina gelirsek... Ben bir urunu begendiysem alirim, neden sayfaya bakip chat yapayim ki onu almak isteyen diger insanlarla? Hani bu kisiler urunu daha onceden alip kullanmis kisiler olsa tamam ama onlar da benim gibi bu urunu ilk defa alicak insanlar, o sebeple bence suistimal edilmesi ihtimalinden ote gereksiz biraz. (herseyden once ne geregi var :P )
Ürün Videosu: Bu da yine dünyada ilk olacak. Klasik alışveriş sitelerinin de büyük ihtimalle aklına gelmiştir ama yüzbinlerce ürünün video kayıtlarını çekmek çok zorlu bir iş olacağı için onlar için uygulanabilirliği yok. Bizim ise bir saatte sadece bir ürünümüz var. İlk aşamada her ürüne video koyamayacağız elbette. Ama zamanla her ürün için bir video hazırlayabilecek duruma geleceğimizi düşünüyoruz. Zaten kullanıcı sayımız arttıkça kullanıcılardan da ürünü kullanırken çektikleri videoları göndermelerini isteyeceğiz. Bunu teşvik edecek bazı promosyonlar düzenlenecek. Böylece ürünü almayı düşünen herkes, almadan önce o ürünün kullanım şekliyle ilgili oldukça yararlı bilgiler edinebilecekler, dolayısıyla doğru karar vermeleri için daha fazla bilgiye sahip olmuş olacaklar.
Cok guzel, hatta bence sizin urun tanitim videosu koymaniza hic gerek yok, birakin kullanicilar koysun butun videolari. Onlara dersiniz ki bu urun hakkinda video tanitimi yapan kullanicilara su kadar bonus puan. Burada sizin yapmaniz gereken tek sey gonderilen videolari bir incelemeden gecirip sayfada yayinlamaya uygun mu degil mi bunu kontrol etmek. Bunun disinda kullanicilar icin bir tanitim sayfasi hazirlayin ve urunlerin tanitim videolarini hazirlarken nelere dikkat etmeleri gerektigini anlatan ogretici bir "urun tanitimi videosu nasil hazirlanmali" dokumani hazirlayin.
Sıradaki Saatte Ne Var? : Bu da sitedeki küçük bir oyun. Bir saat sonra listelenecek ürünle ilgili üyelerden tahminlerini istiyoruz, ve doğru tahminde bulunanlar arasından yaptığımız çekilişle kazanana bir hediye gönderiyoruz.
Hah iste bunun hakkinda cok guzel bir fikrim var... Simdi anasayfanizda ortada o saatteki urun duruyor diyelim, bu urunun gerisine bir saat once sattiginiz urunu ve fiyatini koyun (kullanici neyi kacirdigini gorsun) ve bir ilerisine de bir saat sonra satacaginiz urunun resmini ve adini koyun (evet evet soyleyin ne satacaginizi bir saat sonra) ve kullanicilardan neyi tahmin etmelerini isteyin biliyor musunuz? Fiyatini :) Neden mi?
  1. Ilk once bir saat once satilan urunu ve fiyatini gostermenizin faydasi, kullanici kacirdigi urunu gorunce en cok gormek istediklerim kismina gidip o urunu tekrar isteyebilir (hatta hic sayfa degistirmesine gerek kalmadan bir saat once satilan urunun resmi, adi, fiyati ve altinda da en cok gormek istediklerime ekle dugmesi olsun.)
  2. Fiyatini tahmin etmelerinin size faydalari ise oncelikle kullanicinin sizden bekledigi fiyat performansini gorebileceksiniz. Bu sizin icin cok daha degerli bir geribeslemedir. Bunu ileride cok iyi kullanabilirsiniz.
  3. Sonra kullanici en iyi fiyati tahmin edebilmek icin ne yapicak biliyor musunuz? Diger alisveris sitelerine bakip ona gore tahmin yapicak ve eger sizin fiyatiniz digerlerinden cok daha dusukse kullanici sizin degerinizi bir kere daha anlayacak.
  4. Kullanicilara cekilisle hediye falan gondermeyin bence hic. Cekilisler kullanicilarda "neden hic bana cikmiyor bu odul, ne kadar adil acaba bu cekilis" gibi sorularin uyanmasina yol acar, sizin icin de ayrica hediyeyi gondermek posta masrafina yol acar. Sizin sitenizde bir standart var bu da bonus puan, gene bunu kullanin. Kural cok basit, gercek fiyata en yakin tahmini yapan "ilk" kullanici puani kapar. Boylelikle ayni tahmini yapan iki kullanici olsa bile bu tahmini ilk yapan kazanacaktir.
  5. Kullaniciya 1 saat sonra satacaginiz urunu gostermeniz sayesinde eger kullanici bir saat sonraki urunu begenirse mutlaka fiyat tahmini yapacaktir degil mi? Peki 1 saat sonra geri donup bakar mi? Cok istedigi birseyse bakar ama siz ne yapabilirsiniz biliyor musunuz? Sadece uyeler fiyat tahmininde bulunabiliyor degil mi? Eh uye olan herkesin de eposta adresini biliyorsunuz... O zaman bir saat sonra bir eposta atin tahmin oyununa katilan tum uyelere, kazanani ve fiyati aciklayin, bir de baglanti verin urunun sayfasina :) Boylelikle geri donusler artacaktir.
Bir tasla (ilk maddeyi saymazsak) 4 kus vurduk galiba :)
'' Bir kişi bir mağazaya gider, bir fotoğraf makinesini 100 ytl 'ye alır. Bir başkası aynı veya farklı bir mağazaya gider ve o aynı ürünü 100 ytl' ye alır. Bu şekilde örneğin 1000 kişi aynı üründen bireysel alım yapar ve 100 ytl öderler.

Halbuki hepsi toplanıp tek bir mağazaya gitseler ve 'biz 1000 tane fotoğraf makinesi istiyoruz' deseler, fiyat ürün başına 60-70 ytl' ye kadar düşer. ''

Bunu gerçek hayatta yapmak mümkün değil elbette. Ama bildiğiniz gibi internette mümkün. Kullanıcıların isteklerini tek bir yerde toplayarak tedarikçiler karşısında fiyat avantajı elde etmelerini sağlıyoruz.
Bu da guzel bir fikir ve ornegini gene yabanci bir site yapiyordu sanirim. Burada sitenizde kuracaginiz "arkadas sistemi" cok faydali olacaktir. Mesela ayni urunu almak isteyen kisiler sisteminizden bir arkadas grubu olusturabilsin. Ornegin urun sayfasinda (tek urun olacagi icin anasayfada) "bu urunu almak isteyenler kervanina katil" dugmesi koyarsiniz, ne kadar fazla kullanici katilirsa fiyat da ona oranla dusecektir. Kisaca 1 saat sonunda katilimci oranina gore fiyat dusecek zamanla... (fiyatin en fazla ne kadar dusecegini tedarikci ile yapacaginiz anlasmaya gore belirlersiniz) Kullanicilar arkadas listelerindeki arkadaslarina mesaj atip onlari da cagirabilsin mesela (bu sosyal alisveris icin cok hos olurdu) Hani basta zaman araligini dusurdugunuz icin urunu daha sonra almalarina olanak saglayan bir baglanti verin demistim ya, iste bu baglanti hakkini kullanan kullanici tabi ki toplu alim indirimini kaciriyor ama bence adil bir anlasma bu, sonucta ekstra zaman istiyor sizden. Bunun disinda cok fazla alim gerceklestirebilecek kurumsal uyeleriniz icin de ayri bir bolum olusturun.

Bunun disinda aklima gelenler... Mutlaka gun icinde sattiginiz urunlerin RSS beslemesi olsun, boylelikle kullanicilar bu RSS beslemesini takip ederek ilgilerini ceken birsey oldugunda sitenize girebilir. (RSS beslemesinde su anda satista olan urunun adi, resmi ve fiyati ile bir sonraki satisa cikacak olan urunun adi ve resmi olsun, her saat RSS beslemesinde bir madde olacak sekilde) Baska ne yapilabilir? Kullanici en cok gormek istedikleri urunleri eklemisti ya etiketlerle, iste gene bu kullanicinin eposta adresini biliyorsunuz degil mi? Bu istedikleri urunlerden birini satisa sunacaginiz zaman 1 gun onceden eposta atin... Epostada sakin urunun satisa sunulacagi saati yazmayin bunun yerine saat dilimlerini yazin. Mesela 24 saati 6ya bolun, her 4 saat bir zaman araligi degil mi? Iste deyin ki istediginiz urun 16:00-20:00 saatleri arasindaki bir saatte satisa cikacak. Bu kullanicinin merak ve ilgisini arttiracaktir. Bunun disinda kullanici her saatte kontrol edecegi icin siteyi sattiginiz ve belki begenecegi diger urunleri de gorecektir. Bir de sitenizde mumkun oldugunca AJAX teknolojisini kullanin, Ajax sayesinde siteniz daha dinamik olacaktir, Turkiye gibi ortalama internet hizinin dusuk oldugu bir ulkede mumkun oldugunca yeniden tum sayfayi yukletmekten kacinmak gerekir, iste ajax teknolojisi sunucunuzdan sadece ihtiyaci olan bilgiyi cekerek sayfayi yeniden yenilemesine gerek birakmadan gunceller bilgiyi. Bu da tabi ki sitenizin dinamikligini ve hizini arttirir, daha iyi bir kullanici deneyimi saglar. (bu arada Ajax disinda baska yeni teknolojilerde var sayfa yenilemeyi engelleyen, tabi ki bunlar da olur) Bir de sistem oturduktan sonra reklam widgetlari (javascript iceren bir html kodu ya da belki flash ile hazirlanir) olusturun blog yazarlarinin sitelerine ekleyebilecegi, bunu sitesine ekleyen blog kullanicisina da bir bonus puan verin mesela. Bunun sayesinde sattiginiz urunlerin reklam islerine de girip vizyonunuzu gelistirebilirsiniz.

Son olarak siteniz tamamlanip hizmete girince, Webrazzi bloguna haber verin, Webrazzi Techcrunch benzeri yeni nesil internet girisimlerini inceleyen cok guzel bir olusum. Orada da sisteminiz iyice bir incelensin, tanitimi yapilsin. Sanirim bana verilen verilerle yapabilecegim analizler bu kadar. Hah farkinda olmadan neredeyse bir kac sayfalik bir rapor cikarmisim ortaya :) Gercekten guzel fikirleriniz var ve ben basarili olacaginiza inaniyorum. Kolay gelsin. (Bu arada bu incelememi eposta olarak size gondermiyorum, nasil olsa blogumu okuyorsunuz, bu yazimi okuduktan sonra bir geribesleme olarak yorum birakabilirseniz cok sevinirim :) )

Etik Uyari: bu yazdigim fikirlerin icinde bazilari gelistirilerek tuketim toplumu mantigini somurecek uygulamalara donusebilir, benim felsefeme gore her kullanici ihtiyaci olani almali ve alirken hicbir etki altinda kalmamalidir. Lutfen bu etige deger gosteriniz ve somurulmesine izin vermeyin. Google sirket mantigina gore "Don't be evil" felsefesini kabul eder, ben de seytana donusmeyin diyerek ozetleyebilirim.

10 yorum:

  1. Değerli yorumlarınız için çok teşekkür ederim Mert Bey. Çok önemli geri bildirimler aldık.

    Sizin takip ettiğiniz sıraya uyarak ben de birkaç noktaya değineyim.

    Eski ürünlere link verilmesinin avantaj ve dezavantajları üzerinde uzun süre düşündük. Ama zaten ürün sayısı kısıtlı olacağı için, o saat içinde bile stokların tükeneceğini tahmin ediyoruz. O nedenle kullanıcı kuerila. ile ilk tanıştığında dediğiniz gibi ürünü kaçırmış olsa da, fırsatları kaçırmamak için daha sık takip etmesi gerektiğinin frkına varmış olacaktır.

    İsim konusunda kaynağı doğru bulmuşsunuz. Gerilla kelimesinden yola çıkarak birçok kelime türettik ve proje aşamasında da 1 yıl boyunca mümkün olduğu kadar sadeleştirerek en son haline getirdik.

    Kullanıcılara önemli bir fayda sağladığımız için ismi ne olursa olsun akıllarında tutmaya üşenmeyeceklerdir diye düşünüyorum. Zaten şu anda da çok sayıda kişinin siteyi sık kullanılanlara şimdiden eklediğini tespit ettik. Ziyaretçilerimizin büyük kısmı bu şekilde ulaşacaklardır siteye.

    Ve herşeyden öte, artık isim değiştirmek için çok geç : )

    Sitenin logosuyla ilgili görüşlerinize katılıyorum ama sunduğumuz tek faydanın 'uygun fiyat' olmaması nedeniyle bunun üzerinde fazla durmuyoruz. Çünkü sizin de belirttiğiniz gibi tek alım sebebi bu değildir. Önemli bir fayda olmakla birlikte kurduğumuz ve ilerde kurmayı planladığımız sistemlerin yanında bu fayda görece olarak önemsiz bile kalacaktır.

    Sitemizin bloğu da var. Ama siteyle birleşik olduğu için gelişmeleri haber vermeye başlayamıyorduk. Ve itiraf etmek gerekirse şimdilik şirket sitesi veya bir başka adres üzerinden blog açmak aklımıza gelmemişti. Keşke daha önce aklımıza gelmiş olsaydı, projeyi pratik olarak hayata geçirmeye çalıştığımız son 4-5 ay içinde tüm kullanıcılarımızla aynı anda bağlantıda kalmaya devam edebilirdik.

    Ama bundan sonrası için belirttiğiniz gibi herhangi bir teknik zorunda üyelerimizi şirket sayfamıza yönlendirmeyi not alıyoruz.

    Bir başka önemli fikriniz için daha teşekkürler. kuerila. için çalışan herkes için bir sayfa hazırlamıştık. Böylece kullanıcılar sadece yöneticileri değil, örneğin hiçbir ilişkileri olmayacak programcı arkadaşlarımızı da tanıyabileceklerdi. Ama bu arkadaşlara bir de blog ayırmak kesinlikle harika bir fikir. Teknik sorumlu arkadaşlara bunu da bildiriyorum. Bir daha ilk güncellemede herkesin blog sayfası da devreye girecek. Çünkü biz de aynı şeyi istiyoruz; tüm çalışanlar tüm kullanıcılarla yakı ilişki içerisinde olabilsin istiyoruz. Böyle kullanıcılarımızı daha iyi tanıyabilme fırsatını yakalayabilmiş olacağız. Bu da daha iyi sistemler geliştirmemize, hatalarımızı düzeltmemize, güçlü yönlerimizi güçlendirmemize imkan verecek. Herkesin ayrı bir blogu olması da bunu çok iyi sağlayacak, kullanıcılarla ilişkide olanların sadece müşteri desteği görevlileri olmasını engelleyecektir.

    Ayrıca üye eleştirilerine değer verdiğimiz gibi, çalışma arkadaşlarımızın eleştirilerine de değer veriyoruz. 'Bizim değil, üyelerin tarafını tutun' sık kullandığımız bir sözdür. Blog yoluyla bunu daha kolay yapmalarına da imkan doğmuş olacak.

    Sık Sorulan Sorular bölümüne de ayrı bir önem veriyoruz. Çünkü çoğu sitede gördüğümüz bu bölümün içeriği Sık Sorulan Sorular değil de 'Sık Sorulacağı Tahmin Edilen Sorular' dan ibaret. Bu bölümün gerçek işlevine kavuşturmak için elimizden geleni yapmayı planlıyoruz. Belirttiğiniz gibi sorulan tüm sorular ve cevapları bu bölümde yer alacak (bir tek kişi sormuş olsa dahi). Bunları da rakamsal olarak en çok sorulardan en az sorulanlara doğru alt alta listeleyeceğiz. Zamanla soru sayısı artacağı için kategorilere de ayrılacak. Ayrıca genel SSS'de veya özellikle bir kategoride arama yapılabilmesi sağlanacak.

    Ayrıca her cevabın altında bir oylama opsiyonu da mevcut. Bu şekilde verilen cevapların yeterli olup olmadığını da ölçüp, ona göre düzenlemeler yapabileceğiz.

    Açık Eksiltmeli Tedarik bölümünde ise teslimat zamanı en büyük faktör. Teslimat zamanına uyamayacak olan firma zaten açık eksiltmeye katılamıyor. Çünkü her ürünün yayına gireceği tarih ve saat önceden belli. Açık eksiltme de bu tarihten belirli bir süre önce yapılıyor. Teslimat süresi konusunda şimdilik bir söz vermemekle birlikte, hazırlığın çok önceden başlıyor olması nedeniyle teslimat sürelerini de standartın üstüne çıkarabileceğimizi düşünüyoruz.

    İstek Listesi'nde de üyeler, diğer üyeler tarafından en çok istekte bulunulan ürünleri takip edebiliyorlar. Bunu etiketleme tarzına sokmak, kullanışlılık açısından faydalı olacaktır. Bu konuyu teknik arkadaşlarımıza iletiyorum. Sitenin açılış süresini uzatmayacaksa şimdiden, uzatacaksa ilerdeki ilk güncellemede sitemize entegre edebiliriz.

    MSN listesine bonus kodunu toplu olarak import edebilme ile ilgili fikir için de teşekkür ediyorum. Bu uygulamayı 'Arkadaşlarına Tavsiye Et' adı altında hazırlamıştık. Üyemiz bu sayfaya girip, içinde kişisel bonus kodu da olan mesajı arkadaşlarına emaille gönderebiliyor. Ama MSN' in yaygın olarak kullanılması konusunda haklısınız. O nedenle bu çalışmayı da yapacağız.

    (Siteyi test kullanımına kapatmamızın sebebi de buydu. Sizinkiler gibi o kadar güzel,yaratıcı ve yararlı fikirler geliyor ki, böyle giderse biz bu siteyi hiç açamayacağız, diye düşünüp bundan sonra gelen fikirleri diğer güncellemelerde yayına sokmaya karar vermek zorunda kalmıştık. Ama tabi ki bundan çok memnunuz. Siteyi bu fikirler sayesinde sürekli geliştirmeye devam edebileceğiz.)

    Ayrıca şu anda da üyemiz, tavsiye ettiği diğer üyelerimizi,bu üyelerin İstek Listesini görebiliyor. Önceden aldığı ürünlerin görülmesini istemeyenlerin çoğunlukta olacağını düşündüğümüz için, bu bilgiyi göstermiyorduk. Ama dediğiniz gibi bunu tercihli hale getirebiliriz.

    Komisyonların hediye çeki mahiyetinde hesaplara eklenmesini
    ve oyunun içeriğini değiştirmek konularını düşüneceğiz.

    Üye sayımız arttıkça özel bir bölüm koyup, üyelerimizin almak istedikleri ürünler için 'alışveriş arkadaşı' aramalarına yardımcı olmayı düşünüyoruz. Plan notlarımız arasında yer alıyor. Ve sistem asıl o zaman işlerliğini kazanacak. Gerçek hayatta yapılamayan bu uygulamayı, o zaman tam anlamıyla internette yapabiliyor olacağız. (fazla sır vermeyelim : )

    RSS sistemi var. Hatta bunun için masaüstüne indirelebilen bir
    uyarı programı da kuracağız. Böylece siteyi takip edebilmeleri kolaylaşacak.

    Ürünlerden biri satışa çıkarılınca, o ürünü İstek Listelerine ekleyen kulalnıcılara birkaç saat önce haber verip, istediğiniz ürünlerden biri önümüzdeki birkaç saat içinde listelenecek, demeyi planlıyorduk. Ama biz ürünün ne olduğunu söylemeden, sadece örneğin '540 ytl' lik istediğiniz ürünlerden bir tanesi birkaç saat içinde 390 ytl'den listelenmeye başlayacak' demeyi düşünüyorduk.

    AJAX' ın daha verimli olacağı konusundaki görüşlerinize de teknik ekibimize aktarıyorum.

    Arda Bey' in siteden haberi var. Site hazır olduğunda yorumlarını paylaşacak bizimle.

    Tüm fikirler için çok teşekkür ediyorum. 20 test kullanıcısına eşit geribesleme aldık. Yazınızı tekrar tekrar okuyup inceliyoruz.

    Yapmaya çalıştığımız şey, üyelerin zaten alacak oldukları ürünleri birleşerek almaları ve böylece fiyat avantajı elde etmeleri. Bunun değerinin de kısa sürede taktir edileceğine eminiz. 1 saatte 1 ürün olması ise, sadece gelen isteklere aynı anda karşılık veremeyeceğimiz için, sırlamaya yardımcı olması nedeniyle uygun. Yani sistemin, diğer bazı sitelerle, sadece ürünün son kullanıcılara ulaştırılması kısmında benzerliği var.

    Bu faydayı tüm kullanıcılara ulaştırabilmemizde sizin de büyük katkınız oldu. Sitemiz yayına geçtiğinde eminim ki olmaya da devam edecektir.

    Umarım uzun bir yazı olmamıştır. Ben de sizin gibi paylaşmayı seviyorum. Yazıların tamamını okumaya vakit bulamayanların, onlar için birşeyler yapmaya uğraştığımızı bilmeleri yeterli.

    Daha da teşekkür etsem yetmez ama birkez daha teşekkür ediyorum. İyi günler. Tekrar görüşmek üzere.

    YanıtlaSil
  2. Açık eksiltmeli tedarik'in ne olduğunu anlamadım ben?

    YanıtlaSil
  3. Hey, sadece yorum isteyene değil, bence herkese bir şekilde faydası dokunabilecek bir yazı olmuş. Uzun diye okumamazlık eden tembelleri gösterin bana :))

    YanıtlaSil
  4. Merhaba buz-dokuz. Sorunuz için teşekkür ederim. Açık Eksiltmeli Tedarik sistemini açıklayayım:

    1) Kullanıcılar istek listelerine en çok istedikleri ürünleri girerler.

    2) Bu ürünler arasından üyelerimizin geneli tarafından istenen ürünler tespit edilir.

    3) Bu ürünler sırayla Açık Eksiltmeli Tedarik bölümünde açık eksiltmeye çıkarılır.

    Örneğin 15 Mart 2007 tarihine kadar 80 adet x marka dijital kamera.

    Tedarikçi firmalar ürün için fiyat teklifleri verirler. Ayrıca diğer firmaların verdiği teklifleri de görebilirler. Bu şekilde ilerde tekliflerini yenileme imkanları da mevcut.

    Bu açık eksiltmenin sonunda ürünü zamanında ve en uygun fiyata tedarik edebilecek olan tedarikçi belirlenir.

    Ve planlanan günde bu şekilde belirlenen en uygun fiyatla kuerila.' da listelenir.

    Ayrıca sistemin online olması nedeniyle, bizim ulaşamadığımız ama ürünleri daha uygun fiyata tedarik edebilecek olan firmaların da bize ulaşabilme şansı doğuyor.

    Çok basit olarak tekrarlamam gerekirse; bir ürünü almayı planlayanları bir araya getirerek, tedarikçilerden en uygun fiyatı almalarına yardımcı olan bir sistem.

    Ayrıca Mert Bey' in yorumlarının sadece bizim için değil herkes için değerli olduğunda hemfikirim. Çıtamızı sadece biz kendimiz yükseltmek zorunda kalmayalım, yeni fikirleri diğer siteler de bizi buna zorlasın isteriz.

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. Başka nereye yazabileceğimi bilmediğimden buraya yazıyorum. Ekrem Bey, ilginiz ve açıklamalarınız için teşekkürler, ayrıca kolay gelsin, görüşmek üzere. :)

    YanıtlaSil
  6. Ben teşekkür ederim. İyi akşamlar.

    YanıtlaSil
  7. @ekrem yikilmaz: oncelikle cok tesekkur ederim ben bu yaziyi yazdiktan hemen sonra yorum biraktiginiz icin, bu sanirim sizin samimiyetinizin kanitidir :) Ayni hizi ben gosteremedigim icin ozur dilerim hem dogumgunum hem de aklima bir suru fikir geliyor bunlari kaybetmemek icin hemen yazmam gerekliydi bu sebeple yorumlara cevaplari biraz ikinci plana attim.

    Simdi stogumuz kisitli demisiniz bu sebeple 2 gunluk kalici baglanti veremeyiz demissiniz... Soyle bir cozum olabilir, acik tedarik sisteminizde 2.en iyi fiyati veren firmanin hala stogu olucak ya, kalici baglanti isteyenlere bu fiyati verin.

    Uye sayiniz artinca sosyal alisveris hakkindaki fikrinizi merakla bekleyecegim efendim. Isim konusunda zaten dedigim gibi begendim, tabi ki degismesin bu saatten sonnra.

    Aklima gelen bir fikirde uyeleriniz icin bir ikinci el bolumu olusturmaniz olabilir. Bir de eger sisteminiz uzerinden basit bir programlama ile kullanicilara sizin sisteminizi kullanan (API) alt sistemler uretmelerine olanak saglayin, bu hem sizin sitenizin tanitimini hem de fonksiyonelligini arttirir. Bir de biz burada uzaktan konusuyoruz tabi, sunu ekleyin bunu yapin diye ama bunu yazan programcilar bu soylediklerimizi yapmak icin sabahliyordur muhtemelen, onlara haklarini yeterince verin, bence karsiligini mutlaka alacaksiniz ileride.

    Tamamiyle hizmete girdiginde lutfen haberdar edin :) Cok tesekkur ederim, basarili olacaginiza gercekten inaniyorum.

    @buz-dokuz: sanirim ekrem bey birinci agizdan cok guzel aciklamis :)

    @minik-bir-deli: :) begenmenize sevindim, ekrem beyde ben de emek verdik , guzel bir beyin firtinasi yaptik sanirim :)

    YanıtlaSil
  8. Doğum gününüzü kutlamayı unuttuğum için ben özür dilerim. Güzel geçmesine sevindim.

    Fikrinizden yola çıkarak benim de aklıma bir uygulama geldi. Maille gönderiyorum size.

    Evet programcılarımız gerçekten çok çalışıyorlar. Çünkü herşeyin çok basit ve sade olmasına çalışıyoruz. Bu da dediklerine göre karışık ve yoğun olmasından daha zorlayıcı.

    Ama eminiz ki iyi bir iş çıkıyor ortaya. Hepimiz onların ''bitti'' demesi için gözlerine bakıyoruz : )

    Yayına girdiğinde tabi ki haberdar ederim.

    Herkese iyi günler : )

    YanıtlaSil
  9. Cok tesekkurler Ekrem bey, epostanizi aldim :)

    YanıtlaSil
  10. Eksiltme siteleri ile ilgili google üzerinde araştırma yaparken bu sayfaya ulaştım. Beycon web yazılım bünyesinde yaptığımız açık eksiltme siteleri yazılımları şu an eksiltmece,nassiya gibi türkiye'nin en önde gelen açık eksiltme sitelerinde kullanılıyor.

    Sorun şu ki Türkiye'de henüz açık eksiltme kavramı yaygınlaşmadı. Bunun yerine daha çok açık arttırma siteleri rağbet görüyor. Aslında satın alacak son kullanıcı açısından çok avantajlı bir sistem açık arttırma sitesi. Zamanla yaygınlaşacağına inanıyoruz.

    YanıtlaSil